مصر
  • 29℃ القاهرة, مصر

رئيس مجلس الإدارة

إيـاد أبــو الحجــاج

رئيس التحرير

عبد النبي الشحـــات

البريد المصرى

بسبب تصريحات شرب الخمور ..

حمو بيكا يثير الجدل .. والجمهور يهاجمه "ربنا ولا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا"

لليوم الثاني على التوالي، يتصدر مطرب المهرجانات حمو بيكا مؤشرات البحث في جوجل، وذلك بعد تصريحاته المثيرة للجدل الذي قالها عبر لقاء تلفزيوني، أكد خلالها انه يشرب الخمور، ولكنه لا يتعاطى المخدرات. 



قال إنه يشرب الخمور في المناسبات مضيفا "مفيش حد في مصر مبيشربش ويسكي"، ونفى أنه يتعاطى المخدرات لكنه أكد على تناوله للمشروبات الكحولية، ويتابع: "المخدرات لا.. لكن (الويسكي) مافيش حد في مصر مابيشربوش". 
 
واستكمل: "بقالي حوالي 3 شهور مانع (الويسكي) بسبب معدتي لأنها بايظة من المرض.. وكنت بشرب في مناسبات وبنصح أي حد ما يقربلهاش لأنها تسبب مشاكل في المعدة". 
 
اضاف:"لا أستطيع التواجد في أي مكان عام بسبب التفاف الجمهور حولي لالتقاط الصور معي.. حب الناس منعني من الخروج". 
تابع :"أنا مريض (كورونز) وهو مرض مناعي، المناعة عندى زيادة فبتهاجم كل أعضاء جسمي والزعل غلط عليا". 
 
على الجانب الاخر، حالة من الغضب انتابت عدد من الفنانين وللموسيقيين، الذين أعلنوا رفضهم لتصريحات بيكا، و وصفوها بأنها تشوه الهوية المصرية. 
وقال الملحن عزيز الشافعي :" يعني ادي اخرة لما يبقى العقليات دي بتتصدر المشهد و بتمثل شعب بحاله، الراجل بمنتهى الأريحيه بيصدر للعالم فكره مهينه عن بلده و شعبها كله بدون أدنى أساس من الصحه او المنطق حتى، العيب مش عليه طبعا، العيب علينا". 
 
كما رفض الجمهور تصريحاته، وسادت حالة من الاستهجان، وعلقوا:" نحن لا نشرب الخمور لأنها محرمه من الله . وهي من كبائر الذنوب "،" علي اخر الزمن هناخد حكم من حمو بيكا "،"مش بينصح الناس عشان حرام لا دا بيقولهم عشان المعده"،" ربنا ولا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا"، بدل متخاف من عقاب ربنا خايف علي معدتك لا حول ولا قوه لا بالله زمن المسخ احنا في كابوس"،هو عشان هتسبب مشاكل بس؟؟مش عشان حرام".. وغيرها. 
 




يمكنك مشاركة الخبر علي صفحات التواصل

اترك تعليق