المؤسسة المالية والاستثمارية الرائدة في الاسواق الناشئة والمبتدئة
  • مصر
  • Loading...

رئيس مجلس الإدارة
سـعــــد سـليــــم
رئيس التحرير
عبد النبى الشحات

صابرين مصطفي ..موهبة اعلامية علي طريق النجاح .. فيديو
هادئة .. مثقفة .. بسيطة ورقيقة، وضعت هدفها نصب عينيها وطوعت هواياتها المتعددة لخدمتة ، أحبت العمل الاعلامي من خلال كورس الاعداد والتقديم التابع للمجلس الأعلى للاعلام مع الاستاذة الإعلامية المتألقه دعاء فاروق

إقرأ أيضاً

الخطيب يستعين بـ" عاشور" فى منصب كبير بالأهلى
ترامب يحذر من دمار الولايات المتحدة بسبب كورونا
الصحة: شفاء 80 حالة وتسجيل 36 اصابة جديدة مصابة بفيروس كورونا
تعليق صادم من هيفاء وهبى على ظهور فيروس جديد يضرب الصين بعد كورونا
حقيقة اصابة احمد حجازى بفيروس كورونا
اكتشاف اول حالات مصابة بكورونا فى الاسكندرية تعرف على التفاصيل

 

هادئة .. مثقفة .. بسيطة ورقيقة، وضعت هدفها نصب عينيها وطوعت هواياتها المتعددة لخدمتة ، أحبت العمل الاعلامي من خلال كورس الاعداد والتقديم التابع للمجلس الأعلى للاعلام مع الاستاذة الإعلامية المتألقه دعاء فاروق، لكن مداعبة حلمها الأكبر لخيالها جعلها تتعامل مع المذيعة على أنها أداة لتوصيل المعلومة الى المشاهدين.
 
صابرين مصطفي تتحدث عن حلمها ، الفكرة في البداية حلم كنت بحلم أكون مذيعة لكن دراستي كانت بعيده عن مجال الاعلام أنا خريجة خدمة اجتماعية جامعه حلوان وطبعا اتجوزت بعد الكليه وإنشغلت في البيت والاولاد فبعدت شوية عن الحلم لكن ظل حلم إني أكون مذيعه جوايا لحد ما قرأت علي الانستجرام عن دورات المذيع المحترف صحي الحلم تآني وقلت ليه لا عندي فرصه إني ابدأ وفعلا أخدت كورس الاعداد والتقديم مع الإعلامية دعاء فاروق واستمرت لمدة شهرين واستفدت لأني عمري ما وقفت امام كاميرا وأستاذه دعاء شجعتني ، واستفدت من نصائحها وعندي المقدره إني أقف امام الكاميرا خاصة إن الكاميرا ليها رهبة جامده جدا .
 
بسؤالها هل وجدت السهولة في الأداء اما الكاميرا .. خاصة وان متطلبات للعمل التلفزيوني تختلف فيها عن العمل الصحافي والاذاعي ؟
قالت بعد ما انتهيت من الكورس بدأت أسجل لنفسي بعض الفديوهات وكنت افرجها لعائلتي فقط وكانوا بيشجعوني جدا لحد مافي يوم زوجي فاجأني إنه انشاء قناة علي اليوتيوب ونزل أول فيديو ليه ، وكانت مفاجأة جميله جدا خاصة إنه فعلا يدعمني ومؤمن بموهبتي، الصراحه الكاميرا ليها رهبه جامده جدا خاصة إن وقت الكورس كنا بتاخد عملي في استديو مدينة الانتاج الإعلامي وده فعلا إللي خلاني اتشجع واعمل فيديوهات لأننا اتمرنا كتير امام الكاميرا وفعلا هتلاقي أول فيديو مختلف تماما عن آخر فيديو ليه أكيد في تطور عن الأول ، وأنا كمان لسه مبتدئة وبحاول إني أطور من نفسي وبسمع جدا لنقد وتعليقات زوجي وأهلي وأصحابي وكمان الاستاذه دعاء فاروق متبعاني ودايما تكتبيلي كومنتات ونصائح ،وأتمنى إني أكون عند حسن ظنهم جميعا.  
 
وهناك من يضع أهمية التخصص الدراسي قبل ممارسة المهنة بالرغم من وجود الكثير من المذيعين ليسوا أصحاب تخصص ومع ذلك تفوقوا .. مارأيك ، قالت طبعا الدراسة مهمة في العمل ولكن عندما تعمل ما تحب بالطبع ستبدع فيه وتقدم أفضل ما عندك وفي نماذج كتير جدا ليسوا خريجين اعلام ولكنهم تميزوا وتفوقوا في مجال الاعلام سواء تقديم أو اعداد ، فأنا مع إن الموهبه لاتقل أهمية عن الدراسة وطبعا ثقافة المذيع عنصر مهم جدا لنجاح المذيع .
 
وعن طموحاتك المستقبلية تكون في نفس اتجاة العمل التلفزيوني ، قالت أكيد طبعا أتمنى إني أكون مذيعه مشهورة في التليفزيون ليها أسلوب وطريقه مميزه وده أكيد توفيق من عند ربنا أولا و الاجتهاد والعمل ثانيا.
 







يمكنك مشاركة الخبر علي صفحات التواصل

اترك تعليق