خبيرة الاتيكيت والموضة شيري شاهين تنصح البنات: "ماسترجليش" والولد: لازم تكون gentle
انا من ايام الجامعه و انا نفسي اكون fashionista و متفوقة دراسياً. بس في الفتره دي كنت مركزه جداً في الجامعه و ال courses و ال GBA بس كنت برضه مهتمة بنفسي و بغير في style لبسي علي طول. كنت زي اي بنت مهما كان عندي لبس بحس اني معنديش لبس بس كنت في كل مره وانا نازله كنت بلبس نفس ال item بستايل مختلف فمحدش بيحس ان دا اللي كنت لابساه من اسبوع لان احنا كبنات مش بنحب نكرر اللبس.


حاورتها : د. أسماء مراد الفخراني

هكذا بدأت خبيرة الاتيكيت والموضة شيري شاهين حديثها عن مشوارها ودراستها مضيفة أنها بعد انتهائها من  الجامعه بدأت تفكر في ال fashion design courses الي جانب عملها بالطبع  لان عملها الاساسي ليس له علاقه بال designing فقط ال design كان هوياتها فلم تستسلم و بالفعل بدات تبحث عن افضل مكان و فبدأت italian fashion academy.

تضيف كانت اول خطوه في دراسه ال fashion , درست عن تنسيق اللبس و الالوان. انواع الجسم و القصات التي تناسب كل شكل جسم. فاكتشفت ان الموضوع له فروع كثيرة و خلفيات اكتر مما كنت اتخيل. 

وبعد ان أنهيت اول  course أحسست أنه مازلت متعطشة لـ  Design فبحثت عن مكان يمكن أن اتعلم فيه اكتر فذهبت لـ kemet studios و اخدت pattern making and sewing course. 

متى بدأتِ تفكرين فى دراسة  الاتكيت؟؟
بعد الكورس دا اكتشفت العلاقه القويه بين المظهر الداخلي و الروح الداخليه. و دي العلاقه مبين ال styling and etiquette.
و بما اني موش مذاكره مترددش لحظه اني ادرس ال etiquette و اخدت online course من the British school of etiquette. لان الetiquette في الاصل عباره عن قواعد وضعتها العائله الملكية في انجلترا من مئات السنوات لتوضيح اصول التعامل مع الاخر في المواقف الحياتيه المختلفه. 

وما هي الفروع التي درستها؟
 بعد ما درست ال etiquette اكتشفت العلاقه القويه جداً بين الstyling and etiquette. لان ال etiquette لي ٣ فروع مش زي ما احنا متخيلين بس ازاي اكول او ازاي اشرب و اقدم الاكل و ازاي اقعد لا اطلاقاً. ال etiquette اول فرع في بيعلمنا الثقه بالنفس و التصالح مع النفس و دا بيظهر علي شخصيتنا من برا. الفرع التاني بيكون من برا البس ايه و فين و امتي ودا دور ال styling . تالت فرع هو اللي بيعالمنا و يقولنا ازاي نتصرف في المواقف الحياتيه المختلفه. 

خلال الفتره دي كنت عملت blog علي مواقع التواصل الاجتماعي تحت عنوان #elshosh_life و بدأت انزل فديو و صور  لفستان مثلا ممكن نلبسوا بكذا شكل و كذا طريقه. بقيت بطلع لايف اتكلم مع الناس عن ال etiquette و ازاي نتصرف في مواقف معينه. ابتدت الناس تتفاعل معايا و تسالني و تستناني و دا كان بيحفزني افكر و ابتكر افكار جديده و ازاي اساعد الناس مع العلم ان كل دا بجانب شغلي الاساسي اللي ملوش اي علاقه نهائي بي. 

بعد فتره بدا الهاش تاج تاعي ينتشر بدأت ناس كتير تبتدي تسال و تبعتلي رسايل. بدأت اعمل collaboration مع صفحات الموضه الكبيره و نطلع لايف مع بعض. في الوقت دا لاقيت مذيعه جميله بتقولي ايه رايك تطلعي معايا تتكلمي عن الموضه و تقولي نصائح للبنات خاصاً اللي كانوا لسه داخلين الجامعه و مش عارفين يلبسوا ايه و ازاي. و فعلاً طلعت لاول مره و كانت الاراء في الحلقه ايجابيه و الحلقه نفساها كانت حلوه فاتشجعت و قررت اكمل في مجال الاعلام. 

و علي الجانب الاخر قررت انا و صاحبة عمري اننا نعمل Mershe الماركة الخاصة بينا للجزم و اللبس. و فعلاً بدانا و رسمنا و نفزنا عينات و عملنا ال winter collection 2k19 و لاكن لاسباب ما مقدرناش ننزل الشغل دا السوق فقررنا نبدأ دراسه السوق عن طريق بيع الماركات العالمية عشان ناخد خبره اكتر و فعلاً بعد فتره عملنا ال spring collection 2020 و لاكن لاسباب انتشار فيروس الكورونا اجلنا للصيف ان شاء الله. 

من قدوتك او اكتر من أثر فى حياتك؟؟
الناس اللي اثروا في حياتي .. مامتي كانت العامل الاساسي اللي بيدفعني اني اكمل و اكون احسن. كانت علي طول مشجعاني و بتديني نصايح و انا كنت بستمد ثقتي بنفسي من فرحتها كمان و كذلك بابا مكنش بيفوتلي برنامج و كان بعد كل حلقه يكلمني بقولي انا فخور بيكي. الاتنين دول كانوا عندي بالدنيا. 

دكتور اسماء مراد ، بالنسبالي قدوتي و انا في رأي انها كانت متبنياني اعلامياً . كانت في كل مره اطلع فيها علي التلفزيون تشجعني بكلمها الحلو اللي بيديني ثقه في نفسي. و نصايحها اللي لحد وقتنا هذا سمعاها في دماغي و هي بتقولي " عشان تتشهري لتزم تفيدي الناس" و دا فعلاً بقي هدفي. 
 


يعني ايه styling ؟؟

ال styling بنسبالي زي لعبه ال puzzel لازم كل قطعه تكون في مكانها الصح . ال styling هو اني اعرف انسق القطعه اللي عندي علي حسب الوقت و المناسبه و المكان بمعني ادق ازاي اعمل matching to the correct items. 

في عوامل كتير بيكون ليها دور زي الالوان ، الملامح ، شكل الشعر و حاجات كتير جداً و بتفرق كمان في التصوير. 
انا بنسبالي هو عالم لواحده و علي فكره لي تأثير قوي علي نفسيه الانسان و لي تأثير اقوي علي ثقته بنفسه. 

 

 وما النصائح التي تودين اهداءها للنات من الاتيكيت؟

١- البنت لازم ترجع تكون بنت رقيقه و متسترجلش. 
٢- الولد لازم يكون gentle . 
٣- البنات ميعلوش صوت ضحكتهم. 
٤- لازم نحترم اللي قدامنا عشان يحترمنا اياً كان وضعه او سنه. 
٥- التحكم بالنفس مرتبط بالثقافه. 

 

واهم نصائح للموضه؟؟
١- اول حاجه لازم نفهم طبيعه جسمنا و نحترموا. 
٢- الموضه غير مرتبطه باللبس المفتوح اطلاقاً. 
٣- الرجاله لازم يغيروا الستايل بتاعهم كل فتره سواء كان في الشكل او اللبس. 
٤- يا ريت ننسق الموضه علي طبيعه جسمنا. 
٥- في افكار كتير نقدر نستغل بيها اللبس القديم و يكون علي الموضه.





يمكنك مشاركة الخبر علي صفحات التواصل

اترك تعليق